Scenariusz zajęć dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim, pod hasłem "Na tropie sylab i figur geometrycznych", z przeznaczeniem dla klasy II, z wykorzystaniem formy pracy : indywidualnej, zbiorowej, grupowej. Metody pracy: pokaz, działanie praktyczne, obserwacja, praca nad tekstem obrazkowo - wyrazowym pod kierunkiem nauczyciela.
Celem zajęć było: rozwijanie wielofunkcyjnego działania w zakresie wzrokowo - ruchowo - graficznym, rozwijanie logicznego myślenia w toku działań praktycznych, ponadto uczeń zna podstawowe figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, uczeń umie grupować przedmioty według określonych cech, potrafi podzielić wyrazy na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazach, potrafi przyporządkować obraz graficzny do obrazka, umie przyporządkować wyraz z odpowiednią liczbą sylab do cyfry, określa i wskazuje stronę lewą i prawą w różnorodnych ćwiczeniach, umie graficznie odtworzyć wysłuchany rytm.
Scenariusz zajęć dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim przygotowany przez Sylwię Pawluczyk - nauczyciela kontraktowego Zespołu Szkół we Władysławowie.
TEMAT TYGODNIOWEGO OŚRODKA PRACY
Ja to umiem, ja to wiem.
TEMAT DZIENNEGO OŚRODKA PRACY
Na tropie sylab i figur geometrycznych.
Klasa II
Miejsce : sala lekcyjna
Formy pracy : indywidualna, zbiorowa, grupowa
Metody pracy : pokaz, działanie praktyczne, obserwacja, praca nad tekstem obrazkowo-wyrazowym pod kierunkiem nauczyciela
Środki dydaktyczne : figury geometryczne, kartoniki z cyframi od 1do 3, 12 obrazków – po 4 obrazki na każda liczbę sylab, wzory szlaczków, układy przestrzenne do wystukiwania rytmów.
Cele : Rewalidacyjne rozwijanie wielofunkcyjnego działania w zakresie wzrokowo-ruchowo- graficznym rozwijanie logicznego myślenia w toku działań praktycznych
Operacyjne uczeń zna podstawowe figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt) uczeń umie grupować przedmioty według określonych cech potrafi podzielić wyrazy na sylaby i określa liczbę sylab w wyrazach potrafi przyporządkować obraz graficzny do obrazka umie przyporządkować wyraz z odpowiednią liczbą sylab do cyfry określa i wskazuje stronę lewą i prawą w różnorodnych ćwiczeniach umie graficznie odtworzyć wysłuchany rytm właściwie zachowuje się w sali lekcyjnej zachowuje ład i porządek w miejscu pracy bezpiecznie posługuje się przyborami szkolnymi
PRZEBIEG ZAJĘĆ
ZAJĘCIA WSTĘPNE 1.Powitanie. 2.Ćwiczenia i zabawy ruchowe.
A)Zabawy w skojarzenia :Nasza klasa jest?, Poznałem literki i ...? Chodzę do szkoły bo...?Lubię swoich kolegów bo...? B)Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu: nauczyciel wystukuje odpowiednie rytmy i proponuje, aby dzieci je wyklaskały. C)Chóralne wybrzmiewanie podanych przez nauczyciela imion sylabami :
Nauczyciel dziecko Ala A- la Ewa E- wa Ula U- la Tola To – la
II.Ustalenie celu pracy ( 10 minut)
A) Wybrzmiewanie i wyklaskiwanie sylab w podanych przez nauczyciela wyrazach będących tematem zajęć, próba śpiewania przez uczniów tematu dnia.
N-l Na U Na N-l tropie U tropie N-l sylab U sylab
III.Praca poznawcza (60 minut )
A)Łączenie w pary obrazków, których nazwy kończą się tą samą sylabą
Oznaczenie tych sylab takim samym znakiem.
Klatka ------ Siatka ------
Kura ---- Rura ----
Nowa ---- Krowa -----
B)Hasło
A - Jaka to litera odgadnąć łatwo! Dwa patyczki małe: w górze je złączono, poprzeczką podparto.
B - Jest litera w abecadle, która ma dwa brzuszki. Kto z was prędzej odgadnie- chłopcy czy dziewczynki?
C- Czy to rogal upieczony, czy to księżyc spadł? Jaka to litera kto zgadnie?
J - Małe ,,i” to laska do góry nogami. Podobny kształt ma też inna, wielka drukowana?
K – Kok i kajak to różne wyrazy, ale każdy zgadnie już teraz, jaka litera je otwiera i jaka kończy oba razem.
C)Podział wyrazów na sylaby, liczenie sylab.
Dzieci biorą do ręki obrazki, mówią nazwy przedstawionych na nich przedmiotów i starają się określić sylab w tym wyrazie. Po czym układają obrazek pod cyfrą, która wskazuje z ilu sylab składa się wyraz. Jeżeli dzieci rozumieją podział wyrazów na sylaby, wówczas mówią od razu sylabami nazwy przedmiotów na obrazku, a przy wymawianiu każdej sylaby dotykają kolejno cyfr na kartoniku i pozostawiają obrazek pod cyfrą przy której omówiły ostatnią sylabę.
D)Kreślenie szlaczków literopodobnych.
IV.Ekspresja ( 60 minut )
1.Przypomnienie poznanych figur geometrycznych . Nauczyciel pokazuje figury, uczeń rozpoznaje je. Na sygnał dzieci dobierają się trójkami, podają sobie ręce i modelują prostokąt. Na sygnał – koło ; wszystkie dzieci podają sobie ręce i tworzą koło. Nauczyciel przerywa koło i prowadzi korowód do środka i zwijającego się kółka.
2 .Zabawa z klockami logicznymi skojarzenie kształtówfigur geometrycznych z przedmiotami widzianymi w klasie np. prostokąt – drzwi, kwadrat – okno, koło – piłka, trójkąt – zegar
3.Grupowanie figur według dowolnej cechy np. kształt, wielkość, kolor.
2.Wykonanie ozdobnego ornamentu pasowego –praca w grupach. Dzieci przyklejają na karton wycięte z kolorowego papieru figury, tworząc ozdobny ornament pasowy z uwzględnieniem barwy i kształtu.
5. Dekorowanie klasy wyciętymi ornamentami.
Zakończenie Podsumowanie. Ocena pracy.
Opracowała: Sylwia Pawluczyk |